Organiczne i inne (oznaczenia na ubraniach)

Sustek postanowił dogonić Sustę w byciu świadomym konsumentem. Długo zastanawiał się co może zrobić, żeby pozytywnie zaskoczyć przyjaciółkę. Po kilku wizytach w Internecie odkrył temat certyfikatów odzieży. Susta na pewno wie coś na ten temat ale ambicje Sustka były takie, by priorytetem, od najbliższych zakupów ubrań, były te z certyfikatami. Zamierzał też edukować sprzedawców i producentów (Sustek kupuje często ubrania od lokalnych producentów) o tym, w jaki sposób warto dobierać sobie partnerów biznesowych by mieć pewność, że tkaniny i sam proces wytwarzania ubrań prowadzony był z zachowaniem najwyższych standardów środowiskowych (uprawy kontrolowane, z niewielką ilością środków ochrony roślin i przy efektywnym zużyciu wody, brak związków niebezpiecznych i szkodliwych w substancjach barwiących odzież itp.) oraz społecznych (godna płaca za wykonywaną pracę, brak pracy przymusowej itp.). Wśród certyfikatów, jakie możecie spotkać na odzieży jest np. GOTS informujący o źródle pochodzenia bawełny oraz spełnianiu wspomnianych kryteriów społecznych i środowiskowych w całym łańcuchu dostaw (http://www.global-standard.org/) czy OEKO-TEX informujący o bezpieczeństwie produktów (brak substancji szkodliwych) https://www.oeko-tex.com/en/manufacturers/manufacturers.xhtml. Innymi oznaczeniami odzieży są FairTrade czy Fair Wear Foundation. W świadomym konsumeryzmie nie chodzi o to, aby rezygnować z zakupów ale o sposób, w jaki podejmujemy decyzje. Certyfikaty produktowe są sposobem komunikowania z klientami. W momencie podejmowania decyzji mamy możliwość wyboru a certyfikaty mają go ułatwić zwłaszcza jeśli kwestie społeczne czy środowiskowe mają dla nas znaczenie. Jeśli nie mamy możliwości kupna odzieży z certyfikatem warto zapytać sprzedawcę co wie na temat tego, gdzie została uszyta. W końcu rynek dopasowuje się do potrzeb i oczekiwań klientów jeśli będziemy interesować się tym, co dzieje się z produktem od momentu pozyskania zasobów aż do czasu kiedy konsument przestaje go użytkować firmy zaczną nas o tym informować co spowoduje z kolei, że z większą dbałością i odpowiedzialnością będą podchodziły do zarządzania swoimi produktami.


Tagi: , , ,